Histogram: odkryj, jak robić lepsze zdjęcia, naświetlając je „na prawo”

Jednym z narzędzi najczęściej pomijanych przez początkujących i doskonalących się fotografów jest histogram. Histogram jest pełen informacji, których możesz użyć, aby Twoje zdjęcia były bardziej interesujące dla widza. W tym artykule dowiesz się, jak zrozumieć histogram aparatu i poznasz doskonałą technikę wykorzystania tych informacji.

Co to jest histogram?
W fotografii histogram to wykres przedstawiający rozkład światła na obrazie. Większość aparatów może wyświetlać histogram dla każdego obrazu zapisanego na karcie pamięci aparatu.

Niektóre aparaty pozwalają nawet zobaczyć histogram na żywo przed zrobieniem zdjęcia. Funkcje różnią się w zależności od aparatu, więc zapoznaj się z instrukcją obsługi aparatu, aby dowiedzieć się, jak wyświetlić histogram w aparacie.

Twój obraz składa się z milionów pikseli, a każdy piksel ma wartość reprezentującą jego kolor. Jasność piksela jest określana na podstawie tej wartości. Histogram pokazuje liczbę pikseli każdej jasności na obrazie.

Skala wzdłuż dolnej części histogramu biegnie od lewej do prawej, od jasności 0% (czerń) do jasności 100% (biel). Im wyższy szczyt, tym więcej pikseli o tej jasności znajduje się na obrazie.

Zrozum, co mówi Ci histogram
Teraz, gdy znasz już podstawy czytania histogramu, przyjrzyjmy się, co mówi on o Twoim obrazie.

Większość ujęć będzie zawierać dużą liczbę pikseli w półtonach. Będą one skupiać się wokół centralnego obszaru wykresu. Im wyższy poziom kontrastu obrazu, tym mniej pikseli pojawi się na środku.

W poniższym przykładzie większość pikseli znajduje się na ciemnym końcu skali, z kilkoma jasnymi pikselami.

Jednym z najczęstszych zastosowań histogramu jest sprawdzanie obcinania.

Przycinanie polega na tym, że obszar zdjęcia jest zbyt ciemny (niedoświetlony) lub zbyt jasny (prześwietlony), aby czujnik mógł uchwycić jakikolwiek szczegół w tym obszarze.

Kiedy przycinanie występuje po prawej stronie histogramu, nazywa się to prześwietleniem świateł.

Przycinanie jest trudne do wykrycia bez histogramu, ale z histogramem jest to bardzo łatwe. Zobaczysz duży skok na wykresie histogramu tuż przy lewej lub prawej stronie wykresu.

Żadne szczegóły zdjęcia nie zostaną uchwycone poza tymi skrajnościami. Dlatego przycinanie jest niepożądane i żadna ilość post-edycji nie może odzyskać szczegółów, które po prostu nie zostały uchwycone przez aparat.

Zmień sposób, w jaki myślisz o ekspozycji
Ekspozycja to kombinacja kilku ustawień aparatu znajdujących się w trójkącie ekspozycji, ale w uproszczeniu określa, jak jasny lub ciemny jest przechwycony obraz.

Nie ma jednej prawidłowej ekspozycji dla danej sceny, ale większość fotografów dąży do uchwycenia sceny tak, jak widzi ją przed sobą. Chociaż wydaje się to rozsądne, nie zawsze zapewni najlepszą ekspozycję, jeśli chcesz osiągnąć najlepszy możliwy efekt końcowy.

To naturalistyczne podejście świetnie sprawdza się w przypadku zdjęć migawkowych i sprawdzi się w przypadku fotografów, którzy nie zamierzają przetwarzać swoich zdjęć. Ale jeśli chcesz poświęcić trochę czasu na pracę z obrazem w post-edycji, używając na przykład Lightrooma lub Photoshopa, to technika, którą wkrótce odkryjesz, może przynieść znacznie lepsze rezultaty.

Przyjrzyjmy się teraz tej technice. Nazywa się Expose To The Right.

Fotografowie zwykle dążą do uzyskania rozsądnie zrównoważonego histogramu z tradycyjną krzywą w kształcie dzwonu, jak pokazano poniżej.

Ekspozycja w prawo oznacza naświetlanie obrazu w taki sposób, aby szczyty histogramu znajdowały się jak najbliżej prawej strony wykresu bez przycinania najjaśniejszych obszarów. Następnie w Twoim ulubionym programie do edycji zdjęć zdjęcie jest przetwarzane w celu zmniejszenia jasności i przywrócenia pożądanej ekspozycji końcowego obrazu.

Ekspozycja w prawo jest korzystna, ponieważ im dalej w prawo, tym wyraźniejsze są wartości tonalne. Daje to szerszy zakres dynamiczny. Zakres dynamiczny to zdolność aparatu do rejestrowania zarówno ciemnych, jak i jasnych obszarów sceny oraz wszystkiego pomiędzy.

Możesz łatwo sprawdzić twierdzenie, że obrazy eksponują  po prawej stronie zawierają więcej szczegółów niż te wyeksponowane po lewej stronie. Po prostu zrób dwa identyczne zdjęcia tej samej sceny, ale za pomocą pokrętła kompensacji ekspozycji aparatu drastycznie niedoświetl jedno z nich.

Teraz sprawdź rozmiary plików obu obrazów. Prawidłowo naświetlony obraz będzie miał większy rozmiar pliku niż obraz niedoświetlony. Pokazuje to, o ile więcej danych przechowuje obraz, gdy jest naświetlany w prawo, a nie w lewo.

Jasne światło ma więcej energii niż słabe światło, dzięki czemu czujnik łatwiej je wychwytuje. Powoduje to wyższy stosunek sygnału do szumu. Dzieje się tak, ponieważ jasne światło generuje silny sygnał elektryczny w czujniku aparatu. To obezwładnia stosunkowo słabe sygnały elektryczne generowane przez przypadkowe zakłócenia elektroniczne występujące we wszystkich urządzeniach elektronicznych.

Naświetlanie w prawo, ale upewniając się, że jasne obszary nie są przycinane, daje obrazy, które są mniej zaszumione, mają większy zakres dynamiczny, wyższy stosunek sygnału do szumu i lepsze kolory.

Wybierz odpowiedni format pliku
Kiedy aparat robi zdjęcie, zapisuje je jako plik na karcie pamięci aparatu. Dwa najpopularniejsze formaty plików graficznych to JPEG i RAW.

RAW to bezstratny format pliku, w którym przechowywane są wszystkie informacje przechwycone przez czujnik. Jest to dokładna kopia tego, co zarejestrował czujnik, bez żadnych korekt ani ulepszeń obrazu.

Dla porównania, format JPEG kompresuje informacje z czujnika, odrzucając szczegóły, których nigdy nie można odzyskać. Dzięki temu rozmiar pliku obrazu jest niewielki, ale odbywa się to kosztem jakości obrazu.

Ponieważ ceny pamięci i pamięci masowych stale spadają, rozmiary plików obrazów mają mniejsze znaczenie. Dlatego zawsze rób zdjęcia w formacie RAW, jeśli Twój aparat na to pozwala.

Rozjaśnij swój obraz we właściwy sposób
Ekspozycja w prawo polega na rozjaśnieniu obrazu. Można to zrobić w aparacie na kilka sposobów. Zapoznaj się z trójkątem ekspozycji, aby dowiedzieć się, jak wyregulować przysłonę, czas otwarcia migawki i czułość ISO, aby uzyskać jaśniejszy obraz. Unikaj zwiększania wartości ISO, ponieważ zwiększone ziarno zniweczy wszelkie korzyści wynikające z naświetlania po prawej stronie.

Utrzymuj ISO tak niskie, jak to możliwe. Zmieniaj tylko przysłonę lub czas otwarcia migawki. Należy pamiętać, że zmiany czasu otwarcia migawki mogą powodować drgania aparatu. Jeśli zdecydujesz się użyć dłuższego czasu otwarcia migawki, rozważ użycie statywu i samowyzwalacza, aby uzyskać najlepsze rezultaty.

Szybkim sposobem rozjaśnienia obrazu jest użycie pokrętła kompensacji ekspozycji aparatu. Pozwala to zwiększać lub zmniejszać ekspozycję w małych krokach.

Ustaw pokrętło na liczbę dodatnią (np. +1/3, +1/5, +1 lub +2) i zrób zdjęcie próbne. Następnie sprawdź histogram dla właśnie zrobionego zdjęcia. Jeśli histogram jest mocno nałożony na prawą stronę wykresu, zmniejsz kompensację ekspozycji i wykonaj kolejne zdjęcie próbne.

Użyj bracketingu, aby przyspieszyć przepływ pracy
Histogramy w aparacie wykorzystują wersję obrazu JPEG, nawet jeśli fotografujesz tylko w formacie RAW. Czasami powoduje to nieprawidłowe ostrzeżenie histogramu o przycięciu. Mimo to informacje utracone w wersji JPEG są potencjalnie nadal dostępne w pliku RAW.

Bracketing ekspozycji może pomóc w rozwiązaniu tego problemu. Umożliwia wykonanie wielu zdjęć przy różnych ekspozycjach. Jedno zdjęcie normalnie naświetlone, jedno zdjęcie prześwietlone i jedno zdjęcie niedoświetlone.

Użycie bracketingu ekspozycji zwiększa szanse na uzyskanie najlepszej ekspozycji, nawet jeśli histogram jest nieco mylący.

Histogram to przydatne narzędzie do zrozumienia i dokładnego naświetlenia zdjęć. Prawidłowe odczytanie histogramu pozwala podejmować świadome decyzje dotyczące regulacji ekspozycji, gdy jesteś jeszcze w terenie. Gdy wrócisz do domu, jest już za późno!

Naświetlanie w prawo, ale upewniając się, że najjaśniejsze obszary nie są przycinane, zapewnia lepszą jakość zdjęć. Twoje obrazy będą mniej „zaszumione”, będą miały większy zakres dynamiczny, wyższy stosunek sygnału do szumu i lepsze kolory.